Ako si správne zavolať pomoc

Nikto z nás si neželá byť v situácii, že by bol nútený telefonovať na tiesňovú linku a privolať pomoc zložiek záchranného systému. Takouto situáciou primárne môžeme nazvať udalosť, kedy sú ohrozené životy, zdravie alebo majetok. Nutnosť privolania záchranných zložiek pritom nemusí byť iba doménou extrémnych aktivít v prírode. Situácia môže nastať aj na relatívne bezpečnom mieste následkom neočakávaných okolností – úrazu, autonehody, výbuchu, útoku, požiaru a podobne.

Stres, kritická situácia a potreba pomoci

Vieš, ako sa zachovať pri volaní pomoci?

V prvom rade sa zamysli nad tým, v akej si situácii, čo sa stalo a akú pomoc potrebuješ. Dôležité je snažiť sa upokojiť a konať rozvážne. Krízová situácia prináša psychické nepohodlie a to vyvoláva stresové napätie, hlavne pokiaľ sa jedná o našich blízkych, rodinu alebo priateľov.

Nie je to vždy jednoduché, ale pomôcť Ti “dať sa dokopy” dokáže aj niekoľko hlbokých nádychov a výdychov. Ďalším používaným “trikom” je odstúpiť o 1-2 kroky dozadu. Z psychologického hľadiska to dáva podvedome pocit odstupu a nadhľadu nad situáciou.

Ako si správne zavolať pomoc Respond Academy

Čo sa stalo?

Výhodou pre správne vyhodnotenie situácie je, ak si priamym svedkom udalosti alebo máš znalosti o mieste incidentu. V prípade autonehody napríklad vieš odhadnúť rýchlosť vozidla, priebeh nehody, koľkokrát sa auto prevrátilo, či niekto z auta vypadol a podobne. Pri požiari zase vidíš, či nastal výbuchom, jeho rozsah, prípadne ak priestor poznáš, vieš, či sa tam nachádzajú chemikálie alebo plynové prípojky.
Takýchto prípadov by som mohol vymenovať viacero, každopádne mierime k tomu, že aj keď sa to zdá nepríjemné, ak si priamym svedkom, prináša to “taktickú” výhodu.

Základné čísla, ktoré by si si mal uložiť do telefónu:

Pokiaľ nemáš pamäť na čísla a nemáš v mobile uložené čísla na jednotlivé záchranné systémy, je najjednoduchšie si zapamätať číslo 112, ktoré je platné medzinárodne a dovoláš sa ním na integrovaný záchranný systém.

112 – Integrovaný záchranný systém
155 – Záchranná zdravotná služba
158 – Polícia
150 – Hasiči

Ako vidíš, čísel na privolanie záchrany je niekoľko. Zároveň existujú aj ďalšie zložky ako letecká, horská, banská, vodná záchranná služba a mestská polícia. Z určitého pohľadu to v ľuďoch vytvára zmätok, “kam mám zavolať”. Niekedy je výhodnejšie volať na integrovaný záchranný systém, niekedy je výhodnejšie volať priamo na konkrétnu zložku. Vysvetlím teda, v akej situácii kam telefonovať.

Ako si správne zavolať pomoc Respond AcademyKedy volať 112 – Integrovaný záchranný systém

V základnom princípe platí, že 112 voláte, ak potrebujete zásah viac ako jednej záchrannej zložky alebo je to jediné číslo, ktoré si pamätáte. Váš hovor prijme operátor a na základe popisu posunie informáciu na všetky potrebné zložky, prípadne vás prepojí na konkrétnych operátorov (napríklad zdravotníckeho záchranára pre inštrukcie k poskytnutiu prvej pomoci).

Pre ilustráciu, príkladom môže byť autonehoda, kde je havarované vozidlo a zranení cestujúci. Polícia bude zabezpečovať dopravu a vyšetrovanie, RZP/RLP zabezpečí ošetrenie a odsun zranených, hasiči zabezpečia vozidlo, zachytia unikajúce kvapaliny a podobne.

Kedy volať 155 – Záchranná zdravotná služba

Jasnou indikáciou pre volanie “záchranky” sú život a zdravie ohrozujúce stavy, napríklad infarkt, mozgovo-cievne príhody, zlomeniny, poranenia pádmi z výšky, popáleniny či krvácania.

Kedy volať 158 – Polícia

Ak sa ocitneš v situácii, kde sa cítiš v ohrození alebo si svedkom protiprávneho jednania, násilia, krádeže, vyhrážania, alebo útoku, je na mieste volať políciu.

Kedy volať 150 – Hasiči

Úlohou hasičov je nielen hasiť požiar. Hasiči disponujú technikou, ktorá je potrebná pri vyslobodzovaní osôb, zabezpečení miesta nehody, environmentálnych nehodách. Príkladom môže byť, že je postihnutá osoba zakliesnená v priestore, odkiaľ ju nedokážeš svojpomocne vyslobodiť.

Toto sú iba tie najjednoduchšie príklady. Čím viac informácií pri telefonáte na tiesňovú linku poskytneš, tým kvalitnejšie bude rozhodnutie operátora, aké ďalšie zložky bude informovať. A dostávame k tomu, ako správne telefonovať.

Dôležité informácie pri hovore na tiesňové čísla

Čím viac informácií dokážeš poskytnúť, tým lepšie sa dokážu zásahové zložky pripraviť na situáciu, ktorá ich očakáva. Taktiež môžu so sebou zobrať špeciálnu výbavu, ktorá nie je štandardným vybavením zásahového vozidla, premyslieť ako sa na danú lokalitu dopraviť alebo aký postup zvoliť.

Základné zásady pri telefonovaní na tiesňovú linku:

  • hovor pomaly a jasne
  • nesnaž sa rýchlo a zbesilo povedať veľké množstvo informácií
  • odpovedaj na otázky operátora, aj keď sa zdá, že to príchod záchranárov predlžuje
  • predstav sa
  • nadiktuj telefónne číslo, z ktorého voláš (aj keď sa v operátorovi zobrazuje), prípadne iné číslo pre spätný kontakt
  • oznám, čo sa stalo
  • ak si priamym svedkom udalosti, stručne ju popíš
  • popíš aktuálnu situáciu na mieste
  • identifikuj lokalitu:
    • v obývaných miestach: mesto/obec, rodinný dom/bytovka, ulica, číslo ulice, číslo poschodia, výťah, meno na zvončeku, príp. záchytný bod pre identifikáciu miesta
    • pri autonehodách: cesta (z A do B), číslo cesty/diaľnice, smer v ktorom sa nehoda stala, približný kilometer cesty, priechodnosť cesty po nehode/možný smer príjazdu a odjazdu záchranárskych vozidiel
    • v prírode: značku turistického chodníka, identifikačný znak (napr. južný svah pod kopcom XY), záchytný orientačný bod, GPS pozícia
  • dostupnosť miesta dopravnými prostriedkami
  • ak máš možnosť a je vás viac, dohodni “spojku” na konkrétne miesto pre lepšiu navigáciu záchranárov
  • počet postihnutých/zranených
    • pohlavie, vek
    • druh zranenia prípadne príznaky a prejavy, vitálne funkcie (vedomie, dýchanie, krvný obeh), aktuálny stav
    • ak to situácia to dovoľuje a máš vedomosť, oznám choroby, alergie, užívané lieky,…
  • bezpečnostná situácia na mieste:
    • rozsah nehody, požiaru
    • nezabezpečené vozidlá/terén/priestory
    • nebezpečné osoby/prostriedky na mieste (útočník, uskladnené chemikálie,…)
    • predpokladané ohrozenie
    • hovor na tiesňovú linku ukončuje operátor, v prípade zmeny alebo potreby hovor opakujte
Je zrejmé, že nie vždy budeš disponovať všetkými údajmi, ktoré popisujem vyššie. V zásade platí, že čím viac si vnímavý k okoliu, tým viac užitočných informácii vieš poskytnúť. Buď pozorný k okoliu, snaž sa reálne odhadnúť situáciu a dbaj na vlastnú bezpečnosť!

Na kurzoch prvej pomoci Respond Academy Ťa naučíme, ako v kritickej situácii správne poskytnete prvú pomoc. Pri simuláciách budeš nielen poskytovať prvú pomoc priamo na mieste, ale naučíš sa aj správne komunikovať so záchranármi. Dozvieš sa nielen to, ako správne život zachraňujúce úkony urobiť, ale pochopiť  aj súvislosti všetkých činností, ktoré budeš vykonávať.

Ako si správne zavolať pomoc Respond Academy

Ilustračné foto so súhlasom FB Denník záchranára